Veel gestelde vragen

Hieronder vind je een overzicht van vragen die ons vaak gesteld worden met de bijbehorende antwoorden. Als je een andere vraag hebt, kun je ons uiteraard mailen of bellen.

AlgemeenKlachten
Zuidvruchten
Biologisch

Algemeen

  • Hoe kan ik spelt gebruiken?
    Spelt is een oud tarweras met een lekkere nootachtige smaak, dat op dezelfde manieren gebruikt kan worden als tarwe. Wanneer in een recept tarwe(meel) vermeld staat kan hiervoor spelt(meel) gebruikt worden zonder dat er iets in de hoeveelheid of aan het recept verandert moet worden. Gebruik speltmeel dus voor brood, gebak of pannenkoeken.
  • Waar kan ik een product kopen?
    Wij verkopen onze producten vooral aan natuurvoedingswinkels en boerderijwinkels in Nederland en België. Hier vind je een overzicht van alle adressen met daarbij de telefoonnummers van de winkels waaraan wij regelmatig leveren.
  • Kan ik olijfolie extra vierge verhitten?
    Onze olijfolie extra vierge is een olie van eerste persing en wordt "koud" geperst. De olijfolie kan tegen verhitting maar verliest dan wel alle gezonde eigenschappen die een extra vierge olie zo speciaal maken. Daarom wordt het afgeraden om te gebruiken voor bakken en braden. Deze olie is meer geschikt voor koud gebruik zoals in dressings.
  • Wat betekent bruine rijst?
    Bij bruine rijst wordt de rijst alleen van het onverteerbare kafje ontdaan. De bruine rijstkorrel bevat alle waardevolle stoffen. Andere namen voor bruine rijst zijn zilvervliesrijst, volkoren rijst of volle rijst. Bij de basisrecepten vind je een overzicht van kooktijden voor verschillende granen.
  • De smaak en kleur van een product is anders dan dat ik gewend ben. Hoe kan dit?
    Aan biologische producten worden geen stoffen toegevoegd die er voor zorgen dat de smaak en kleur het hele jaar door constant zijn. Daarom zijn we afhankelijk van hoe een oogst in dat jaar is geweest. Ook kunnen er gedurende het jaar verschillen optreden omdat de producent bijvoorbeeld niet genoeg heeft van een partij en bij andere boeren producten moet kopen. De gebruikte rassen kunnen hetzelfde zijn, maar omdat bij de ene boer de zon rijkelijk heeft geschenen en bij de andere boer er veel regen is geweest, krijg je een smaak-, geur- en kleurverschil.
  • Hoe laat De Nieuwe Band z'n producten naar Nederland komen?
    Dat verschilt per product, maar we halen onze producten sowieso niet per vliegtuig binnen. Producten die afkomstig zijn van overzeese werelddelen gaan per schip. Zo komt de basmatirijst uit India per schip en ook de rozijnen, abrikozen en vijgen uit Turkije komen per schip. Binnen Europa gaat veel met de vrachtwagen. Onze bruine rijst die we uit Noord-Italië betrekken, laten we echter per trein vervoeren. De laatste 200 km gaat dan alsnog per vrachtwagen.
  • Kan ik als consument bij De Nieuwe Band bestellen?
    Wij zijn een groothandel en consumenten kunnen dan ook niet rechtstreeks bij ons bestellen. Hier kun je adressen vinden van winkels die regelmatig bij ons bestellen. Als je een bepaald product graag wilt kopen, is het raadzaam om even contact op te nemen met de winkelier. Niet elke winkel heeft namelijk alle producten in de winkel op voorraad.
  • Kan ik het meel van De Nieuwe Band gebruiken in een broodbakmachine?
    Onze tarwe-, spelt- en meergranenmelen zijn heel goed te gebruiken in een broodbakmachine. Onze melen zijn geen kant en klare mixen voor een broodbakmachine maar bestaan uit puur graan. Er moet dus nog wel een rijsmiddel (bijv. gist) en eventueel zout toegevoegd worden.
  • Kan ik de foto's en de informatie op deze site gebruiken?
    Alle productfoto's op deze site mogen door derden vrij gebruikt worden voor promotionele en informatieve doeleinden. Alle overige foto's mogen alleen gebruikt worden in overleg met de pr-afdeling van De Nieuwe Band. Voor de informatie geldt hetzelfde: alle productinformatie mag vrij gebruikt worden voor promotionele en informatieve doeleinden. Alle overige informatie mag alleen gebruikt worden in overleg met de pr-afdeling van De Nieuwe Band.
  • Ik lees allerlei verontrustende zaken over veranderingen in de Codex Alimentarius. Hoe zit dat precies?
    Er worden de laatste tijd veel mailtjes over de Codex Alimentarius verstuurd, waarin onder andere gesuggereerd wordt dat al het voedsel in de toekomst moet worden bestraald. Dit klopt niet. Biologica heeft alles informatief en overzichtelijk op een rijtje gezet op hun website

Allergieën

  • Bevat een product gluten, melk of andere ingrediënten waar ik allergisch voor ben?
    Op onze site vind je bij het overzicht van producten niet alleen de ingrediënten maar bij veel producten ook allergeneninformatie. Voor deze allergeneninformatie gebruiken wij de Nederlandse ALBA allergenenlijst als basis.
    De allergenengegevens worden verschaft door de producenten. We adviseren voor de zekerheid om voor het gebruik van het product de verpakking eerst op ingrediënten te controleren. Verantwoordelijkheid voor de juistheid van de gegevens ligt bij de producent.

Biologisch

  • Wat is biologisch eigenlijk?
    Hier kun je alles lezen over biologisch, eko, demeter, bdih en eco.

Klachten

  • Wat moet ik doen als ik een klacht heb over een product?
    Wij houden de kwaliteit van alle producten die we leveren nauwlettend in de gaten. Toch zullen er af en toe producten zijn die (tijdelijk) niet de kwaliteit hebben, die ze zouden moeten hebben. Als er iets mis is met het product dat je hebt gekocht, kan je dit het beste doorgeven aan de winkel waar je het hebt gekocht. Als de winkel het product bij ons gekocht heeft, geven zij het weer aan ons door en verwerken wij de klacht.
    Wil je de klacht toch rechtstreeks aan ons doorgeven, dan kan dat via het contactformulier. Geef duidelijk om welk product het gaat, wat de klacht is, de houdbaarheidsdatum van het product en bij welke winkel het product gekocht is.

Zuidvruchten

  • Worden biologische zuidvruchten gezwaveld?
    Nee, biologische zuidvruchten mogen niet gezwaveld worden.
    Gangbare zuidvruchten worden meestal gezwaveld om ze langer houdbaar te maken en om te voorkomen dat de vruchten donker van kleur worden. Onze biologische zuidvruchten worden in de zon gedroogd en vervolgens geschoond. Ze behouden zo hun eigen kleur een hun unieke smaak. Om ongedierte te bestrijden ondergaan ze meestal een diepvries-behandeling.
  • Worden zuidvruchten gesuikerd?
    Nee, aan onze zuidvruchten wordt geen suiker toegevoegd. Er kan na verloop van tijd wel een suikerlaagje op de vruchten komen.
  • Wat zijn de witte spikkeltjes op zuidvruchten?
    Soms zitten er op biologische zuidvruchten witte spikkeltjes of een witte waas. Over het algemeen duidt dit op versuikeren. Zuidvruchten hebben een hoog suikergehalte. Naarmate de tijd verstrijkt vanaf het tijdstip van de oogst, en afhankelijk van omgevingstemperatuur (warmte) kunnen ze gaan versuikeren. Hierbij komen de van nature aanwezige suikers naar de oppervlakte.